Kalendarium – 2024 Nr 1

Glömsta Fabrik

Torsdag 22 februari kl. 18.00

Glömsta fabrik arbetade fram sju patent och ett antal olika produkter. Flera av skapelserna hamnade även på de stora världsutställningarna. Här kanske även en hörnsten till August Strindberg, Selma Lagerlöfs skrivande lades. Eliz Lindström guidar oss in i en liten Huddinge fabriks historia.

På Huddinge kulturhus, Folkes Sjödalstorget 1, Huddinge Centrum. Ingen kaffeservering.

Barn i Solgård under 1940-talet, Ny bok

Tisdag 19 mars kl. 18.00

Barnen som boken handlar om föddes under den tid då andra världskriget stundar och pågår. De växer upp i Solgårds södra utkant med närhet till ån, de vida ängarna och den djupa skogen. Husen är tämligen trångbodda och barnen i södra Solgård leker nästan alltid utomhus. De har sällan tillgång till köpta leksaker. Kom och lyssna till Rolf Ekelunds dokumentära berättelser. Här får du också möjlighet att köpa boken.

På Huddinge kulturhus på Folkes Sjödalstorget 1, Huddinge Centrum. Ingen kaffeservering.

Ny medlemsavgift

Glöm inte att vi har en ny medlemsavgift för 2024.

Enskild medlem 150 kronor
Par 250 kronor